Stäng sidan

Sommar (Foto: Pontus Orre)

Vi <3 Södertälje

Södertälje är en plats i världen, inte bara en plats i Sverige. Det är en modig plats där världarna möts och vi har alltid vågat gå vår egen väg. Södertälje gillar att överraska och blir sällan tråkig. Genom att visa upp en färgstark, nyfiken, urban och ansvarstagande profil sticker vi ut. Vi sticker också ut genom att våga visa att vi inte är perfekta. Södertälje är en plats där världarna möts.

Södertälje har en stolt industrihistoria med imponerande export – en industri som tagit steget in i framtiden med innovation som ledstjärna. Här är exempelvis Saltå kvarn, som också blev utsedda till Sveriges mest hållbara varumärke 2015, Scania och Astra Zeneca, som är två världsledande företag och goda exempel.

Södertälje räds inte för att fråga, testa och leka sig fram. Lekfullheten lockar besökare och har skapat många entreprenörer. Det är också den perfekta grogrunden för innovationer och utveckling av befintliga bolag. På bolagen, på Tom Tits Experiment och på Södertälje Science Park får innovationslusten spira, men innovationsförmågan sätts även på prov i det sociala arbetet kring integration och sysselsättning. Kombinerat med mångfalden med invånare från hela världen, och det Järna och landsbygden men också föreningslivet bidrar med, har vi med andra ord en hel del att skryta med. Dessutom löper hållbarhet som en röd tråd genom våra tillgångar.

I Södertälje finns såväl den urbana livsstilen som omfattar både parkourparker och råa industrimiljöer i city och en stadsnära landsbygd med den senaste matkulturen och upplevelserna. Södertälje är rädd om vår värld och har en lång historik av att välkomna människor, värna miljön och fatta ansvarsfulla beslut.

Kampanj för Södertäljekunskap

För att öka kunskapen och framförallt stoltheten för Södertälje vill vi lyfta fram goda exempel på det som gör Södertälje till den plats som det är i dag. Vill du vara med och sprida kunskap om Södertälje får du gärna tipsa oss om flera roliga ordkombinationer som vi kan använda oss av i den här kampanjen.

Sidan uppdaterad: 2016-11-09

Stäng sidan