Stäng sidan

Grafisk profil

Den grafiska profilen visar hur du kommunicerar varumärket Södertälje ur ett grafiskt perspektiv. Använd gärna logotypen i din eller ditt företags grafiska kommunikation för att visa att ni är en del av Södertälje.

  • Logotyp
    1.1 Grundform

    Logotypen består av ordbilden Södertälje med en toning från färgen magenta till orange. Toningen återfinns i övrig grafik och symboliserar varumärket position Där världarna möts.

    1.2 Alternativa logotyper

    Det finns en vit logotyp för placering mot mörka eller intensiva bakgrunder samt en grafitgrå logotyp när färgversionen av olika skäl inte kan användas.

    2. Placering

    Det är helt fritt hur du placerar Södertälje-logotypen i din eller din organisations kommunikation. Har ni en egen grafisk profil är det den som styr. Tänk bara på att använda en version som syns bra mot den bakgrund den placeras. Se punkt 1 ovan.

    3. Storlek

    Minsta rekommenderade storlek är 25 mm. Vid mindre storlekar blir logotypen svårläst. I övrigt finns inga begränsningar.

    4. Frizon

    Runt logotypen tillämpas en så kallad frizon där inga andra objekt bör placeras. Zonen motsvarar bokstaven ”s” i logotypen. Se detta som ett absolut minimum. En större frizon är nästan alltid bättre.


    Tänk på att …

    • du inte får ändra eller förvanska logotypens proportioner.
    • du inte får göra egna sammansättningar av logotypen och annan text/bild.
    • du inte får färgsätta logotypen med egna färger.
    • använda filformatet eps för tryckta medier.
    • använda filformatet png för digitala medier.
  • Typografi
    Profiltypsnitt

    Vårt profiltypsnitt Core Slab M används i material som produceras centralt, där varumärket Södertälje är avsändare och produkten riktas till en extern målgrupp. Det kan vara i t.ex. annonskampanjer, webbplatser, trycksaker eller profilreklam. Följande vikter används:

    • Core Slab M Heavy: Stora grafiska rubriker eller korta texter.
    • Core Slab M Bold: Rubriker, ingresser och kortare texter.
    • Core Slab M Regular: Brödtexter eller längre stycken.

    Tänk på att …

    • typsnitt är upphovsrättsskyddade. För att använda typsnittet behöver du därför köpa en användarlicens. Köp gärna typsnittet i OTF-format som fungerar på de flesta plattformar.
    • du inte behöver betala typsnittslicens för färdigt material som laddas ner från vår webbplats.
    • om du inte kan köpa typsnittet, så finns det personer med licens som kan hjälpa dig med utformningen. Kontakta Destination Södertälje.
  • Färgpalett
    Grundpalett – tonade

    Våra fyra tonade grundfärger illustrerar möten och den mix som på så många plan utgör Södertälje. Toningarna kan användas på flera sätt som t.ex. som färg i huvudrubriker, färgplattor och som toningar i bilder. Jobba gärna med en av färgerna som huvudfärg i din produktion.

    Toningen bör göras med en vinkel av 45° och kan spegelvändas. Du kan också själv bestämma var brytpunkten mellan de två färgerna sker. Ladda gärna ner InDesign-dokument med färgpalett (zip ca 1 Mb) eller skapa toningarna själv genom att utgå från följande färger (siffrorna refererar till komplementfärgerna nedan):

    • A: Färg 1 och 2
    • B: Färg 3 och 4
    • C: Färg 5 och CMYK: 100,20,0,40 (RGB: 0,98,144, #006290)
    • D: Färg 7 och 6

    Komplementpalett

    Utöver grundpaletten finns ett antal färger som fungerar som komplementfärger och som kan användas i till exempel faktarutor, textmarkeringar, bakgrunder och underrubriker. Varje färg kan användas med valfri färgton. För texter kan du med fördel använda färg nr 8 som är något mjukare än ren svart.


    Tänk på att …

    • inte blanda för många färger i en och samma komposition.
    • att en brödtext kan bli mer lättläst med en något ljusare ton än svart (t.ex. färg #8).
    • färger kan återges olika beroende på vilken bildskärm du har och hur den är inställd.
    • undvika användning av färgerna A–D för nära logotypen.
  • Bilder
    Bildmanér

    Det är viktigt att vi använder bilder med hög kvalitet avseende motiv, komposition och teknik. När vi visar att Södertälje är en intressant plats, så ska bilderna förmedla samma budskap. Bilderna ska vara autentiska så tillvida att de är tagna i just Södertälje, men de får vara arrangerade och gärna fantasieggande.

    För att bibehålla kvaliteten på våra bilder, är det viktigt att de tas av en professionell fotograf som har god kännedom om vår varumärkesplattform.

    Bildbank

    I vår gemensama bildbank kan du ladda ner bilder som är godkända av både personerna på bild och av oss. Du kan använda bilderna fritt så länge det handlar om att marknadsföra Södertälje eller något som händer här.

    Bildkompositioner

    Genom att använda flera bilder i en komposition kan vi återge känslan av Där världarna möts – utan att behöva skriva det i text. Kompositionerna kan varieras i oändlighet och anpassas efter varje budskap. Här ovanför finns tre exempel som du kan ladda ner (ca 4 mb) och använda. Om du vill göra egna kompositioner finns en mall för Adobe InDesign (ca 2 Mb) att hämta för att montera dina egna bildval.

  • Tillämpning

    Några goda exempel på hur profilen och verktygen kan tillämpas.

Sidan uppdaterad: 2017-06-23

Stäng sidan